Neplatená práca je dominantná najmä u žien a narastá v čase Vianoc. Spôsobuje psychickú nepohodu, ale aj nerovnocenné zárobky.
Neplatená práca je často prehliadaná a má dopad na rozdielne zárobky oboch pohlaví. Týka sa najmä žien, ktoré aj v dôsledku nej zarábajú v priemere o necelú pätinu menej ako muži. Z prieskumu 2muse pre 365.bank vyplýva, že zatiaľ čo 60 % mužov súhlasí s tým, že neplatená práca je parketou žien, paradoxne, až 90 % mužskej populácie apeluje na rovnocennú deľbu povinností, pokiaľ by sa malo jednať o domácnosť ich dcér.
Vianoce sú sviatkami pokoja, ale aj domácich povinností
Vianoce sú sviatkami pokoja a radosti. S koncom roka však stúpa množstvo príprav a s tým spojených domácich povinností, ktoré sú ešte vždy najmä doménou žien. Starostlivosť o domácnosť, upratovanie, pečenie, varenie, či vianočné nákupy sú len niektoré z príkladov takzvanej neplatenej práce.
„Na každé euro zarobené mužom pripadá len približne 80 centov, ktoré zarobí žena.“
Nerovnomerné rozdelenie povinností prehlbuje rodové rozdiely
Domáce práce a starostlivosť o deti sú neoddeliteľnou súčasťou fungovania spoločnosti, no ich hodnota zostáva často neuznaná. Psychológovia zdôrazňujú, že takéto nerovnomerné rozdelenie povinností nielenže prehlbuje rodové rozdiely, ale môže mať aj negatívny dopad na duševné zdravie žien. Počas sviatkov navyše povinností pribúda, čo môže viesť k ich zvýšenej psychickej nepohode.
„V období Vianoc sa často dostávame pod tlak moderných stereotypov – snaha o dokonalé sviatky nás núti podstupovať stratégie, ktoré majú naplniť potreby blízkosti a rodinnej pohody. Paradoxne však často vedú k frustrácii, únave a ohrozeniu duševného zdravia, predovšetkým u žien, ktoré nesú hlavnú záťaž príprav. Je preto nevyhnutné prehodnotiť, či naše aktivity skutočne vedú k spokojnosti, alebo iba zvyšujú nerovnomerné rozdelenie povinností a prehlbujú rodové nerovnosti,“ zdôrazňuje psychológ a špeciálny pedagóg Viktor Križo.
Tichý vinník rodovej aj platovej nerovnosti
Na Slovensku prevládajú rodové stereotypy, a to nielen počas Vianoc. Podľa prieskumu 2muse pre 365.bank je až 66 % populácie presvedčenej, že domáce práce a starostlivosť o deti by mali byť doménou žien. Finančné zabezpečenie je stále stereotypne viac prisudzované mužom, až 75 %. V realite sa pritom ženy práve v tejto oblasti mužom dorovnávajú, no na neplatenej práci participuje stále trojnásobne menej mužov ako žien. O tradičnom rozdelení rolí na mužské a ženské je stále presvedčená viac ako polovica populácie, pričom tento názor zastávajú hlavne muži.
„Neplatená práca v domácnosti má dopad na ekonomickú nerovnosť medzi mužmi a ženami. Ide o tichého vinníka, ktorého vplyv na kariérny rast žien nie je vždy viditeľný, no o to viac je cítiť v ich platoch. Neplatená práca je, spolu s materskou dovolenkou, nízkym zastúpením žien vo vedení firiem a podnikaní, a naopak, vysokým zastúpením v nízkoplatených profesiách, jednou z hlavných príčin vzniku takzvaného Ženského eura. Podľa neho na každé euro zarobené mužom pripadá len približne 80 centov, ktoré zarobí žena,” hovorí Linda Gáliková, head of PR & internal communication v 365.bank.
Muži menia názor na neplatenú prácu, ak sa jedná o ich dcéry
Prieskum 365.bank ukázal aj jeden významný paradox. Zatiaľ čo vo vzťahu ku svojej partnerke až takmer 60 % mužov považuje za férové, ak sa domácim prácam a výchove detí venujú viac ženy, rovnakú situáciu vnímajú odlišne, pokiaľ by mala nastať v prípade ich dcér. Na rovnocennú deľbu práce v starostlivosti o deti a domácnosť apeluje až takmer 90 % otcov, ktorým by sa nepáčilo, keby partneri ich dcér tieto povinnosti nechali výhradne na ne.
„Riešením problému neplatenej práce je rovnocennejšia deľba povinností v domácnosti a v starostlivosti o deti, otvorená komunikácia s partnerom a rešpektujúce nastavenie spoločného fungovania, ktoré zohľadňuje potreby všetkých jej členov. Postupnými spoločnými krokmi je možné zabezpečiť rovnováhu, ktorá prispeje nielen k spokojnosti žien, ale aj k väčšej ekonomickej stabilite pre všetkých,” uzatvára Gáliková.
365.bank je banka pre dnešných ľudí. Prináša bankovníctvo, ktoré je v digitále postavené na princípe „mobile first“. Do pobočiek vnáša nový, neformálny model obsluhy klienta, založený na priateľskom vzťahu. Produkty a služby vytvára tak, aby boli pre klientov jednoduché a príjemné na používanie. Viac na www.365.bank.
Zdroj titulná foto: Pexels_SHVETS production
Tlačovú správu spracovala: Veronika Samborská