Spojte sa s nmi
+421 904 853 249
ahoj@akcnezeny.sk
projectmanager@akcnezeny.sk
PR Manager
Kristína Mayer
+421 907 869 648
kristina@beecontent.sk
Redakcia
Veronika Samborská
veronika.samborska@akcnezeny.sk
+421 904 853 249
ahoj@akcnezeny.sk
projectmanager@akcnezeny.sk
Kristína Mayer
+421 907 869 648
kristina@beecontent.sk
Veronika Samborská
veronika.samborska@akcnezeny.sk
Deň rovného odmeňovania (Equal Pay Day – EPD) je symbolický deň, upozorňujúci na rozdiely v odmeňovaní mužov a žien. Ide o globálnu osvetovú kampaň organizácií Business & Professional Women po celom svete.
EPD upozorňuje na stále trvajúci problém nerovnosti v odmeňovaní podľa pohlavia, tzv. Gender Pay Gap (ďalej len GPG). EPD zdôrazňuje deň, keď ženy dobiehajú mzdovú úroveň ich mužských kolegov, ktoré oni dosiahli ku koncu uplynulého roka.
V SR je aktuálny rozdiel v mzdách 18,4 %, čo nás stále radí na posledné priečky v EÚ, kde je priemer 12 %.
Tento údaj hovorí, o koľko viac času musia ženy pracovať dlhšie, aby dosiahli rovnaké ročné odmeny ako muži, teda o cca 2 mesiace dlhšie.
Medzinárodným symbolom akcie je červená taška, kabelka alebo peňaženka, ktorá nadväzuje na pôvodnú kampaň z roku 1988 s názvom RED PURSE CAMPAIGN. Červená farba znamená v účtovníctve stratu, a preto pripomína negatívny ekonomický vplyv pre ženy.
Deň rovnakého odmeňovania sa prvýkrát objavil v USA v roku 1988, kedy BPW zorganizovalo kampaň červenej kabelky, zdôrazňujúcu červené čísla v dámskych peňaženkách a upozorňovala na pretrvávajúce rozdiely v odmeňovaní žien a mužov.
Myšlienka tejto kampane vznikla už na začiatku 60. rokov, kedy sa rôzne ženské organizácie vrátane BPW snažili presadiť zákon o rovnakom odmeňovaní v Európe aj USA, a ktoré prezident Československa podpísal v roku 1965. Podrobne je ďalej rozvedený v tzv. „antidiskriminačnom zákone“ z roku 2009.
Do Európy sa kampaň dostala v roku 2008 vďaka BPW Germany a v roku 2009 vznikla oficiálna kampaň s názvom Equal Pay Day, ktorú zastrešovali organizácie BPW po celej Európe. Odvtedy sa do kampane zapája každý rok viac krajín sveta a stáva sa tak globálnym fenoménom.
V Českej republike sa EPD prvýkrát konal v roku 2010, spoločne so vznikom verejnoprospešnej organizácie Business & Professional Women CR z.s. Každá krajina si vyberá aktivity, ako túto kampaň každoročne pripomínať verejnosti.
Na Slovensku sa v roku 2024 bude konať už druhý ročník vďaka organizácii Akčné ženy o.z., ktorá sa prepojila s českými úspešnými ženami, ktoré stoja za projektom v ich krajine.
Zakladateľka podujatia a zakladateľka organizácie Akčné ženy o.z., Martina Novotná, zvolila pre EPD na Slovensku aktivity: mediálnu kampaň, odbornú konferenciu, speed mentoring. Kľúčová je spolupráca s partnermi, ktorí sa diverzitou zaoberajú a zdieľajú s nami aktuálne trendy.
Každý rok upozorňuje pracovno-zážitková akcia na stagnujúci rozdiel v mzdách aktivitami na podporu žien. Svojou advokačnou činnosťou EPD „doručuje“ informácie o situácii nielen v rovnosti miezd, ale aj v ďalších otázkach rovnosti žien a mužov, diverzity a spoločenskej zodpovednosti ženám i mužom, ktorí zatiaľ o túto problematiku nemali záujem.
Podujatie je svojím rozsahom a zameraním v slovenskom prostredí úplne unikátne a nenahraditeľné.
Cieľom podujatia na Slovensku je informovať verejnosť o súčasnej situácii,
vyvolať odbornú diskusiu nad príčinami vysokej platovej nerovnosti
a podporovať rovnaké zastúpenie žien v spoločnosti.
Ženy, ktoré ROBIA, čo MILUJÚ
Už od roku 2017 budujeme komunitu, organizujeme eventy, ktoré inšpirujú, vzdelávajú a podporujú ženy v tom, aby sa posúvali vpred a šli svojou vlastnou cestou.
Podporujeme tému rovnosti, diverzity, inklúzie a najmä postavenia žien v spoločnosti. Založili sme aj klub, kde sa členky vzájomne prepájajú, podporujú a v spolupráci s partnermi pre nich pravidelne pripravujeme vzdelávacie aktivity, vďaka ktorým dokážu neustále napredovať.
Samotné zakladateľky, členky i firemní partneri, ktorí pomáhajú svojimi skúsenosťami a prostriedkami uskutočňovať mnohé aktivity, tak podporujú cestu k ekonomickej nezávislosti a úspešnosti žien.
Akcia je tematicky zameraná, výberová, zrozumiteľná a v iných krajinách každoročne navštevovaná bežnými ženami bez predchádzajúceho vzťahu k téme rovnakých príležitostí, z radov stredného a vyššieho manažmentu a podnikateľkami. Na online evente sa dvíha návštevnosť o ženy z regiónov, ktoré využívajú možnosť online zapojenia.
PREČO JE PROJEKT JEDINEČNÝ?